dinsdag 18 juli 2023

4daagse 2023, dag 1, Elst (50km)

(zondag) 12:54 In de rij voor het polsbandje
Ik kan maar slecht slapen. In totaal slaap ik denk ik zo'n 2 uur en als ik om half twee uit bed stap, zet ik de wekker van 2:00 uit en rij ik richting Nijmegen. Ik parkeer dit jaar ergens in Nijmegen op 800 meter lopen van de start. Dat is net zo ver als de Keizer Karelgarage waar ik de afgelopen keren nog parkeerde. Die optie geeft de organisatie dit jaar niet, en van de pendelbussen wil ik wegens negatieve ervaringen geen gebruik maken. Ik parkeer de auto en loop naar de Wedren, waar ik exact om 3 uur arriveer. Ik sta bijna vooraan en het is best gezellig zo met elkaar. Links van mij staat een wandelaar die in plaats van een rugzak drie flessen drank mee heeft met een stapel bekertjes waarbij iedereen een bekertje mag vullen. Het is voor hem te hopen dat daar veelvuldig gebruik van wordt gemaakt, want dan hoeft hij minder gewicht mee te zeulen. Zelf loop ik vandaag met een heuptas waaraan ik mijn poncho heb bevestigd. De verwachtingen zeggen allemaal dat het droog blijft, maar ik durf het risico toch niet te nemen. Gisteren nog in de regen een vouwwagen opgezet in Groningen, wat er wellicht mee te maken heeft.

3:14 In het startvak
In het uur dat we moeten wachten, stapt een voormalig wandelaar naar voren. Vlak voor ons startvak leest hij een brief van hemzelf voor, waarin hij ons bedankt voor de jarenlange sfeer, maar dat hij wegens gezondheidsomstandigheden niet meer kan meelopen. Hij zal voortaan aan de kant gaan zitten met een biertje in de hand. De hele brief is in rijm en het maakt best wel wat indruk bij de mensen in het startvak. Ik herken de man ook van eerdere jaren, en voel wel een beetje met hem mee. Als de klok richting vier uur tikt, komt de pers ook nog langslopen. Dit jaar geen SBS6, maar wel Vierdaagse TV en Omroep Gelderland. Als ik 's avonds naar het 4daagsejournaal op TV Gelderland kijk, zie ik mezelf langskomen in de eerste shots van de aflevering. Om vier uur luisteren we naar een korte toespraak van de marsleider waarna we van start mogen. Het is dringen bij de vrijwilligers die onze polsbandjes scannen en als ik mijn scan heb gehad, ga ik er pijlsnel vandoor richting de Waalbrug. Dat is altijd een bottleneck waar ik voor de drukte al voorbij wil zijn. Het is voor mij inmiddels vijf jaar geleden dat ik over de Waalbrug heb gelopen tijdens de Vierdaagse en deze brug heeft in de tussentijd een metamorfose ondergaan. De busbaan is verdwenen en er is een heel breed fietspad voor in de plaats gekomen. Waarschijnlijk om Nijmegen Noord, zoals Lent tegenwoordig ook wel heet, meer bij de stad te betrekken. Voor ons is dit heel fijn, want we lopen nu op een strook asfalt van ongeveer 11 meter breed (gok ik) naar de overkant.

3:40 Een wat emotioneel afscheid van een
voormalige vierdaagseloper
Tot even voorbij Oosterhout loop ik een gemiddelde van 7 km/h. Om nog wat energie te sparen voor de dagen die nog komen, besluit ik om mijn tempo te matigen. Als ik dezelfde afstand tweemaal heb afgelegd, is mijn totaalgemiddelde gedaald naar 6,5 km/h. Het is inmiddels licht geworden en in de wegen naar Elst breekt zelfs de zon voorzichtig door. Ik zet mijn petje op, maar smeer me nog niet in; daarvoor ga ik een geschikte rustplek opzoeken. De zon schijnt nu nog magertjes achter wat lichte bewolking, dus ik denk ook nog wel even te hebben.

Na 17 kilometer lopen we Elst binnen. Het is er nog vrij rustig, al staan er genoeg mensen aan de kant. Het is half zeven, dus het is ook nog best vroeg voor de mensen die hier wonen. Langs de kant delen lokale bedrijven met nationale bekendheid etenswaren uit. De toastjes met sandwich spread van Heinz kunnen me wel bekoren, maar de Elstar-appels laat ik aan mij voorbij gaan.

5:56 Onderweg naar Elst
Na Elst zetten we koers naar Arnhem. Waar we in het verleden naar Elden liepen, geven de bebouwde komborden hier nu Arnhem aan. Arnhem en Nijmegen blijken naar elkaar toe te groeien. Op de dijk naar Huissen heb ik het even zwaar, maar door wat langzamer te lopen weet ik Huissen toch te bereiken. Het is inmiddels vrij warm en ik begin zelfs water over mijn hoofd te gooien om af te koelen. In Huissen is het gezellig en de sfeer helpt me om weer wat sneller en vooral pijnlozer verder te lopen. Als we het dorp achter ons laten, neemt mijn tempo weer af, totdat we een kleine vier kilometer later de lopers van de 40 kilometer erbij krijgen. Zij lopen langzamer dan wij en dus komt het weer aan op slimme manoeuvres om in te halen. Het valt me op dat het tempoverschil niet eens zo heel hoog is en dat ik op sommige momenten prima met de 40-ers mee kan qua tempo. Op andere momenten haal ik ze toch graag in om mijn eigen tempo vast te houden. Het kleinere tempoverschil kan erop duiden dat ik vandaag sneller dan anders de eerste kilometers heb gelopen, waardoor de 40-lopers waar ik nu tussen loop, harder hebben moeten lopen om op hetzelfde tijdstip ook zover op de route te zijn.

6:15 Crossroads...
Als ook de militairen en de lopers van de 30km erbij zijn gekomen, lopen alle afstanden bij elkaar en gaan we richting Bemmel. De traditionele Dag van Elst mag je toch echt wel Dag van Bemmel noemen sinds de richting van deze route is omgedraaid. Waar de sfeer in Elst - in ieder geval voor ons als vroege passanten - nog wat dunnetjes is, gaan de mensen in Bemmel helemaal los. De sfeer is fantastisch en als we een deel tussen hekken lopen, voelt het als de laatste kilometers van een Touretappe. Zo ver ben ik helaas nog niet; er zijn nog zo'n 10 kilometer te lopen. We gaan verder naar Lent, waar een geocache-event is. Hier neem ik mijn eerste rustpauze van de dag. De vrouw die het event organiseert, doet het in haar voortuin. Ze loopt dit jaar niet mee wegens gezondheidsomstandigheden en heeft besloten om op deze manier toch betrokken te zijn bij het evenement. Bij het event zitten niet alleen wandelaars. Er zitten ook twee Duitse fietsers die een meerdaagse tocht vanuit Bonn aan het maken zijn en vandaag vanuit Afferden naar Lent zijn gefietst. Ik vraag hen wat het verschil is tussen de Duitse vlag met drie banen en de vlag met de Duitse adelaar in het midden. Als de man van het stel het me uitlegt, maakt hij een grove fout door te vertellen dat deze vlag onder andere van de Wehrmacht is. Hij verbetert zich direct door te zeggen dat het de Bundeswehr is. Alle Duitse rijksorganisaties hebben deze aangepaste vlag.

6:26 Elst
Ik besluit verder te lopen. Het is nu niet ver meer en al vrij snel zie ik de Oversteek, een van de bruggen naar Nijmegen. Dat betekent dat de Waal niet ver meer is en niet veel later loop ik inderdaad richting het fietspad dat over de Waalbrug loopt. Naast het fietspad is inmiddels ook een enkele rijstrook afgezet voor wandelaars en ik maak hier dankbaar gebruik van. Ik ben de enige die dit doet waardoor ik even geen last heb van andere wandelaars die het lastig maken om je eigen tempo te lopen. Vlak voordat we de brug zelf oplopen, houdt mijn rijstrook op te bestaan en loop ik het fietspad weer op. Deze is hier zo breed dat doorlopen geen probleem is. Niet veel later bereik ik de Wedren en ik loop een stukje door naar de plek waar ik mijn polsbandje kan laten scannen. Ik lever mijn knipkaart in en krijg bij het scannen te horen dat de startscan mist. Kennelijk is er vanmorgen iets misgegaan, maar doordat ik de juiste knipjes in de knipkaart heb, krijg ik toch gewoon een knipkaart voor de tweede wandeldag. Achteraf realiseer ik me dat ik dus formeel een van de ruim 3000 mensen ben die niet aan de start zou zijn verschenen, puur door het missen van de startscan. Morgen maar goed opletten of mijn naam in de display bij de scanner komt.

7:28 Arnhem heeft Elden opgeslokt
De totale afstand is vandaag zo'n 52 kilometer en ik wil nog een paar wandelsokken omruilen die ik zondag bij de stand van Lowa had gekocht. Ik vraag eerst bij de stand of dit mogelijk is, want die sokken liggen nog in de auto. Het omruilen is mogelijk en de andere maat die ik wil hebben, is voorradig, dus ik besluit om de sokken te gaan ophalen. Zo komt er zomaar anderhalve kilometer wandelen bij. Samen met de anderhalve kilometer die ik toch al loop tussen de auto en de Wedren, loop ik vandaag in totaal zo'n 55 kilometer.

8:47 Huissen
Als ik voor de laatste keer vandaag naar de auto loop, staan er voor mij twee wandelaars in politieuniform. Ik zie ze oversteken bij rood licht en zeg er iets van; zij moeten immers het goede voorbeeld geven. Ze pakken het sportief op en ik nuanceer mijn reactie ook, want zij zijn niet in dienst en hebben net als ik de hele dag verkeerslichten mogen negeren doordat de verkeersregelaars de weg voor ons vrij hielden.

9:28 Einde bebouwde kom. Maar welke dan?
Als ik thuis arriveer, is mijn energie helemaal op. Ik ga douchen en op bed liggen, waar ik een paar uur slaap, totdat ik rond vijf uur weer uit bed ga. Ik kijk nog even naar de finale van de tijdrit in de Tour de France en eet nog wat. Dat blijft belangrijk. Tegen de hoofdpijn die ik nu al uren lang ervaar, neem ik twee paracetamol-pillen. Het lijkt wel te helpen. Ik rommel nog wat aan in voorbereiding voor de woensdag, draai nog een wasje zodat ik donderdag de broek die ik vandaag droeg, weer schoon kan aantrekken en ga rond acht uur naar bed.



Statistieken
DagAfstandGem.
1 (Elst)51,8 km6,1 km/h
Totaalteller:7774,9 km

9:53 De 40 komt erbij

10:38 Vanaf hier lopen alle afstanden bij elkaar

11:21 Lent

12:09 Een privé-wandelstrook

12:10 De Waalbrug

12:30 Nog even wachten om over te steken...

12:34 ...en binnen.


Dag 2 (Wijchen) >>