zondag 5 november 2023

Rondje Veenendaal (18km)

12:27 Richting De Klomp
Vandaag is de tweede trainingsdag van mijn dochter voor de Vierdaagse van 2024. Ze weet niet zeker of ze die gaat lopen, maar we zijn al wel gestart met trainen zodat ze in januari een betere keuze kan maken. Vandaag lopen we vanuit Ede een rondje van achttien kilometer. Het is regenachtig en we vertrekken met allebei een poncho aan.

Ik loop zelf op mijn gewone schoenen. Gisteren heb ik nog een regenachtige wandeling over de GR5 in Luxemburg gelopen en mijn wandelschoenen zijn nog niet droog. In mijn rechterschoen blijkt een gat te zitten door de Gore-Tex-laat heen, dus die moet sowieso gerepareerd of vervangen worden. Gelukkig zijn mijn reguliere schoenen solide en hebben deze schoenen ook een Gore-Tex-laag. Ik heb er in het verleden al eerder eens een dag 50 kilometer mee gelopen, dus die 18 gaat ook wel lukken.

13:06 De Klomp is dus geen wijk van Veenendaal ;-)
Via het industrieterrein lopen we naar het spoor van de spoorlijn Utrecht-Arnhem. We lopen in westelijke richting totdat we aankomen bij het station Veenendaal-de Klomp. Na een korte sanitaire stop slaan we linksaf richting Veenendaal. Inmiddels hebben we onze regenkleding weer uitgedaan, maar het is weer gaan regenen. We trekken onze poncho's weer aan terwijl we worden bekeken door een paar kinderen vanuit een huis waarvoor we zijn gestopt. Als we verder lopen, zwaai ik even en lopen we verder richting de snelweg. Als we even later onder de A12 doorlopen, passeren we de provinciegrens en lopen we de gemeente Veenendaal binnen. We slaan rechtsaf en lopen over een industrieterrein waar net een kerkdienst is afgelopen. We lopen richting het centrum waar we hopen iets te eten te kunnen halen. Bijna alles is hier op zondag gesloten, maar gelukkig is de Subway wel open. Hier eten we een broodje, waarna we verder gaan met onze wandeling.

13:30 Van praatpaal naar laadpaal
We zijn nu over de helft en lopen weer terug richting Ede. Aan de oostkant van Veenendaal zien we een braakliggend terrein en op de onlangs bijgewerkte kaart op mijn Garmin zie ik dat hier een nieuwe woonwijk gaat komen. We naderen een beslispunt en ik overleg met mijn dochter hoe we naar huis gaan lopen. We besluiten om een stukje door het buitengebied te gaan en zo lopen we richting het fietsviaduct waarover we de snelweg weer kunnen oversteken. Zoals zo vaak versnel ik bij de klim en ik merk dat mijn dochter dat ook doet. Achteraf blijken we bij deze klim onze hoogste wandelsnelheid te hebben bereikt.

Niet veel later komen we thuis aan en blijken we een kleine achttien kilometer te hebben gelopen. Een mooie afstand om op verder te bouwen.



Statistieken
Afstand:17,8 km
Gemiddelde:4,2 km/h
Bewogen gem.:5,2 km/h
Totaalteller:8080,7 km
Hoogteprofiel en tempo

14:51

15:43


<< Rondje Horabos (15km) Barneveld-Ede (21km) >>