zondag 17 december 2023

Barneveld-Ede (21km)

11:42 Bijzonder toegangshek
Vandaag loop ik weer een training met mijn dochter voor de volgende Vierdaagse. Vandaag staat er 21 kilometer op de planning van Barneveld naar Ede. De trein zet ons keurig af in het centrum van Barneveld, waar we met de wandeling beginnen.

Het is druk met kerkgangers als we Barneveld uitlopen. We lopen het buitengebied in en zien af en toe een trein voorbij rijden. Het geeft een idee van tijd, want deze trein rijdt eens per half uur. Zo lopen we de Hessenweg uit tot aan Meulunteren, waar de geplande route het bos ingaat.

11:43 Rijksmonument langs de Hessenweg
Ik heb deze route zelf gepland op afstandmeten.nl en dit is de tweede keer dat ik dat heb gedaan. Net als de vorige keer, blijkt ook dit keer dat ik een route heb gepland die niet op alle plekken heel handig is. We verlaten de Hessenweg en gaan een privéweg in omdat ik dat zo heb gepland. Net voordat we bij het woonhuis aankomen, slaan we linksaf een paadje in richting het middelpunt van Nederland. Dit pad door het bos leidt tot een lastig stukje met steile klimmetjes en afdalingen over oneffen terrein. Als we boven op de Goudsberg zijn aangekomen, nemen we een lunchpauze met uitzicht op de route die we zojuist hebben afgelegd.

12:40 Het middelpunt van Nederland
Als we verder lopen, duurt het niet lang voordat we bij het middelpunt van Nederland aankomen. We komen van de achterkant en zien pas dat we er zijn als we aan de andere kant van een steen de tekst 'Middelpunt van Nederland' zien staan. We dalen de Goudsberg af lopen verder in zuidelijke richting. Even verderop gaat het pad weer naar boven en eenmal boven houden we even rust. Terwijl wij hier zitten, komt een schimmel met berijder voorbij. Het beest lijkt op het paard van Sinterklaas en dat is wel grappig om zo te zien.

We lopen verder naar Lunteren, maar in het dorp zelf komen we vandaag niet. We lopen langs de spoorlijn en als we deze kruisen, voelt het psychologisch alsof we niet meer weglopen van Barneveld, maar toelopen naar Ede. We zijn qua afstand al over de helft, maar nu voelt het ook zo.

12:52 Lunchpauze op een mooi plekje
We komen steeds dichter bij Ede en daar zijn we meer bekend dan in Barneveld. Zo komt het dat we steeds meer bekende plekjes tegenkomen. Ik kijk verwonderd op als we ineens langs het Bosbad Lunteren lopen. Hier zijn we een paar jaar geleden heengevlucht toen het 40 graden was. Het zwembad is vandaag niet open en ons volgende herkenningspunt zijn de huizen bij de Petrakerk en het begin van de Zonneoordlaan. Zo naderen we de stadsgrens van Ede en via een weggetje dat een leefgebied voor vleermuizen blijkt te zijn, komen we aan bij het winkelcentrum Parkweide. Hier zoeken we even de warmte op en halen we een snack bij een lokale eettent. Nog ongeveer vijf kilometer te gaan en in deze laatste kilometers komen we langs plekjes waar we vaker zijn geweest, maar nog nooit op deze manier. Door er zo doorheen te lopen, ga je andere verbanden leggen qua ligging van bepaalde locaties en zo leer je je eigen stad ook weer wat beter kennen.

12:53 Het paard van Sinterklaas
Als we bijna thuis zijn, zie ik op de gpsr dat we niet aan de 21 kilometer dreigen te komen. Ik probeer de route een beetje te rekken, maar mijn dochter wil naar huis. Ik snap het heel goed; ik kan prima lange afstanden lopen, maar dat moet je dan wel vooraf weten. Als je bijna binnen bent en er komt dan ineens een afstand bij, dan voelt dat extra zwaar. Dat doen we uiteindelijk niet en zo eindigen we vandaag met een kleine 21 kilometer. Een prima afstand voor in december, en in de kerstvakantie volgt alweer de volgende wandeling.

Zelf heb ik deze wandeling gebruikt om mijn nieuwe wandelschoenen in te lopen. Ik heb nu twee paar wandelschoenen: de oude Lowa's en een nieuw paar van Meindl. Voorlopig gebruik ik de Lowa's voor de GR5 en de Meindl's voor het trainen met mijn dochter. De tijd zal leren wanneer ik de Lowa's aan de spreekwoordelijke wilgen ga hangen, maar zover is het nog lang niet. Ondanks de nieuwe schoenen heb ik vandaag geen blaren opgelopen. Ook mijn dochter is blaarloos door de dag gekomen, dus dat is goed nieuws.



Statistieken
Afstand:20,7 km
Gemiddelde:4,1 km/h
Bewogen gem.:5,1 km/h
Totaalteller:8130,0 km

Hoogteprofiel en tempo

<< Rondje Veenendaal (18km) Ede-Arnhem (24km) >>