woensdag 17 juli 2024

4daagse 2024, dag 2, Wijchen (34km)

6:21 In het startvak
Als om vijf uur de wekker gaat, komt mijn dochter vrij snel uit bed. We vertrekken iets eerder richting Nijmegen en rond half zeven staan we weer bij de start. We wachten geduldig totdat we om zeven uur mogen vertrekken en terwijl ik mijn dochter vertel dat de toespraak van de marsleider alleen op de eerste dag plaatsvindt, schuifelen we richting de vrijwilligers die ons gaan wegstarten. Ik kijk op een afstandje toe hoe mijn dochter wordt gescand en loop de vrijwilligster voorbij zodra de persoon voor mij ook zijn scan te pakken heeft. Als begeleider hoef ik immers niet te worden gescand.

8:00 Zelfs een waarschuwing voor een drempel
Vanaf nu starten alle wandeldagen met dezelfde route door Nijmegen, maar dat heeft mijn dochter tijdens de training ook al ondervonden. Geen verrassing dus. Wat voor mij wel nieuw is, is de hoeveelheid mensen langs de kant van de weg in de straten van Nijmegen. Als je de 50 loopt, liggen de mensen nog op bed, maar nu staan kinderen al snoep uit te delen voordat we de Heyendaalseweg zijn uitgelopen. Ook in Hatert is het drukker en nadat het me gisteren opviel dat toiletten heel duidelijk met bordjes werden aangeduid, zie ik nu borden staan die wandelaars waarschuwen om niet te struikelen over een drempel van zo'n 5 centimeter hoogte. Omdat zo'n bord bij de bussluis bij het winkelcentrum niet kan worden geplaatst, is de bussluis afgezet - vermoed ik -, maar het paaltje op het fietspad waar we nu verplicht overheen moeten, hebben ze niet weggehaald. Dat hadden ze dan toch wel moeten doen wat mij betreft.

9:55 Controle
Na Hatert steken we het kanaal over naar Weezenhof en als we even verderop Nijmegen uitlopen, constateren we dat het vieze verkeersbord waar we tijdens de training een stukje van hebben schoongemaakt, nog altijd niet verder is schoongemaakt. Dit was een grapje van ons tijdens de training om wat herkenbaars te kunnen terugvinden tijdens de Vierdaagse.

10:04 Roze woensdag
We steken de snelweg A73 over en hebben nu tien kilometer gelopen. Bij de rustpost pauzeren we even voordat we het zandpad richting Alverna ingaan. Het tempo zit er vandaag weer lekker in en het snellere lopen op de eerste wandeldag heeft mijn dochter kennelijk prima weten te verteren. Aan de andere kant van het zandpad komen we aan in Alverna en ter hoogte van de loopbrug waarop muzikanten de wandelaars toespelen, nemen we even plaats op een paar stoelen voor een rustpauze. Ik had net op borden iets over uitsmijters gelezen, maar deze kunnen we niet vinden. Vandaar even een korte rust op twee willekeurige stoelen langs het parcours.

In Wijchen
In het centrum van Alverna moeten we even wachten voordat we de weg mogen oversteken. Het autoverkeer krijgt even doorgang. Als we mogen oversteken, lopen we al vrij snel Wijchen binnen en daar zien we ook de eerste militaire groepen. Hoe ze hier zijn gekomen, weet ik niet, want tot nu zijn we nog geen groep tegengekomen. Waar ik gewend ben om een minilusje te maken om langs de EHBO-post te lopen, maken we als 30km-lopers een L-bocht en lopen we rechtdoor naar het centrum van Wijchen. Dit deed ik eenmaal eerder, toen ik in 2016 de 55 kilometer liep en op deze wandeldag naar Druten ben gewandeld. Niet helemaal onbekend dus, maar wat wel nieuw is, is dat als we in het centrum samenkomen met de andere afstanden, het gelijk al druk is op de route. In 2016 waren we als 55-lopers de enigen; de overige afstanden waren nog lang niet zover.

In Wijchen is het weer groot feest en zonder veel moeite lopen we de stad door. Of zoals het lied De mooiste van het jaar het beschrijft: in Wijchen wacht een daverend onthaal. Ik mis zelfs het kasteel, waar we tijdens de training nog wel oog voor hadden. Mijn dochter herinnert zich een saai lang stuk weg tussen Wijchen en Beuningen, maar dankzij het publiek is het lang niet zo saai meer. In Beuningen staan mijn ouders langs de route om hun kleindochter aan te moedigen wat gezellig is, maar ook voor een extra lange rust zorgt. Hierdoor gaat ons gemiddelde een stuk omlaag, maar zijn we wel weer frisser om verder te lopen.

10:41 De boomzager is ook weer van de partij
Het is nu wel drukker op de route en we doen niet zoveel moeite meer om in te halen. We matigen ons tempo een beetje en sjokken met de meute mee naar Weurt en Nijmegen. Achteraf blijkt dat na ons het zo druk werd, dat mensen zelfs poosjes stil moesten staan en de organisatie zal de uiterste eindtijd zelfs met een kwartier verlengen. Ook de bypass in Wijchen wordt gebruikt en dat is volgens mij voor het eerst. Wij hebben er gelukkig niets mee te maken, want ondanks de lange rust lopen we toch nog redelijk in de voorhoede.

12:54 Sluis Weurt
In Weurt is het weer gezellig en ik vind het prima dat ze dit stukje aan het parcours hebben toegevoegd. Als we over de sluis lopen, passeren we een man waarvan het lijkt of hij elk moment kan omvallen. Dat gebeurt gelukkig niet en zo halen we zonder verder oponthoud de Nijmeegse binnenstad. Op de Waalkade passeren we een lange rij aan eettentjes en verschillende etensgeuren komen langs. De prijzen zijn voor feestgangers die indirect ook voor de artiesten betalen en het verschil met prijzen elders aan de route is vrij groot. Mijn dochter vraagt waar het podium is waar we zondag nog zijn geweest, maar dat blijkt helemaal aan het eind van de Waalkade te zijn. Op het moment van passeren is er niets te beleven en we starten met de klim bij het Valkhof. Eenmaal boven lopen we naar het Faberplein wat toch wel het meest roze deel van de route is vandaag. Niet veel later arriveren we op de Wedren, waar mijn dochter haar knipkaart voor de derde dag ontvangt.

13:17 Terug in Nijmegen
We gaan gelijk richting de auto en rijden naar huis. Daar blijken de voeten van ons beiden nog in prima staat te zijn en al snel merk ik herstel bij mijn dochter. Wel heeft ze slaaptekort en dus gaat ze vandaag wat eerder naar bed dan de dag ervoor. En datzelfde geldt voor mij, want ook al mag ik relatief uitslapen, 23:00 is toch vrij laat als de wekker op 5 uur staat...



Statistieken
DagAfstandGem. (bewogen)
1 (Elst)33,1 km5,3 (5,8) km/h
2 (Wijchen)34,1 km4,9 (5,5) km/h
Totaal:8768,4 km

13:36 Op de Waalkade

13:41

13:47 In de Hertogstraat

13:57 En weer binnen

◀ Dag 1 (Elst, 33km) Dag 3 (Groesbeek, 30km) ▶