dinsdag 16 juli 2024

4daagse 2024, dag 1, Elst (33km)

(14/7) 13:46 Op zondag in de rij voor de polsbandjes
Nadat we zondag de polsbandjes hebben opgehaald en gisteren op tijd naar bed zijn gegaan, gaat vanmorgen om 5 uur de wekker. Voor mijn idee vrij laat, want ik ben gewend om rond 3:00 uur op de Wedren te staan. Dit jaar loop ik met mijn dochter mee als begeleider op de 30 kilometer. We mogen om 7 uur starten en als we om half zeven op de Wedren aankomen, staan er al niet al te lange rijen bij de start. Militairen passeren de Wedren en af en toe komt er een 40km-loper die de rij voorbij mag en gelijk wordt gescand. Ik zie zelfs een enkele 50km-loper starten en bedenk me dat die al een flinke achterstand in tijd heeft. Als het 7 uur is, spreekt de marsleider ons nog even toe waarna het startschot klinkt om 7:01 uur. Doordat ook de militairen hier al lopen is het direct al druk op het parcours, maar niet storend druk. Ik tast even af hoe mijn dochter zich houdt bij het lopen tussen andere mensen, want daar hebben we niet op getraind. Al snel merk ik dat ze ook wat harder loopt dan de massa en al snel vindt ook zij handigheidjes in het inhalen van mensen. Ik stel haar gerust dat ze niet op mij hoeft te letten en ik ook wel een gaatje vind als zij ergens een inhaalactie heeft gedaan.

6:24 In het startvak
Al snel lopen we over de Waalbrug richting Lent. In het water ligt een brandweerboot die water opspuit en het lijkt erop alsof ze de rivier aan het blussen zijn, wat natuurlijk nergens op slaat. Het zorgt wel voor een mooi effect, want als we erlangs komen, zien we een kunstmatige regenboog ontstaan. Het is zonnig en ik spreek met mijn dochter af dat we op de dijk al snel zullen stoppen om ons alvast in te smeren met zonnebrand. Dat is wel nodig, want we hebben allebei een huidtype dat snel verbrandt.

7:14 De Waalbrug
We lopen verder over de dijk en ongemerkt passeren we het punt waar we tijdens de training werden verrast door een hek dat autoverkeer onmogelijk maakt. Niet veel later zie ik de kerktoren van Oosterhout opdoemen. We lopen de dijk af en snijden hier een klein stukje af ten opzichte van de overige afstanden. De 30km loopt vandaag al 3,5 kilometer teveel en compenseert dat niet op andere dagen, dus waar ze wat kunnen afsnijden, hebben de routebouwers dat ook gedaan. In Oosterhout levert dat maar weinig op, maar we zijn we even verlost van de militairen wat een rustiger parcours oplevert.

7:18 Kunstmatige regenboog
Het duurt niet lang voordat we weer samen met de militairen lopen en mijn dochter vindt het bijzonder om mee te maken. Ze ziet militairen met een verzameling minivlaggen en nadat ze mijn toestemming heeft gevraagd en gekregen, vraagt ze keurig in het Engels aan een Franse militair of ze een vlaggetje mag hebben. Die krijgt ze als wandelaarster direct en ze bedankt ook keurig in het Engels. De Engelse lessen op de basisschool hebben ondanks het COVID-gat toch hun vruchten afgeworpen. Mijn dochter heeft de smaak te pakken en steeds als ze een vlag ziet die ze nog niet heeft, geeft ze mij haar voorraad en loopt ze op de militair af om om een vlaggetje te vragen. Zo eindigt ze met vlaggen van Frankrijk, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Noorwegen, Zweden en Finland. Het maakt het wandelen voor haar nog wat leuker dan dat het al is, want bij de start heeft ze al laten weten dat het een stuk minder saai is dan de trainingen.

7:53 De Oosterhoutse dijk
Als we in Elst zijn, is de stad al ontwaakt. Dat heb ik als 50km-loper niet meer meegemaakt sinds de route is omgedraaid en het is wel bijzonder om weer eens mee te maken. We lopen door het centrum en herkennen plekken van de trainingsdag waarbij we dit parcours liepen. Als we voorbij de splitsing zijn en onder het spoor zijn doorgelopen, nemen we onze eerste echte pauze van de dag.

8:04 De kerktoren van Oosterhout
We geven de spieren wat rust en als we weglopen, voelen we allebei zere voeten. Dat herkennen we inmiddels allebei en ook mijn dochter weet wel dat dit snel overgaat. We lopen verder naar Bemmel waar het ook weer een gezellige boel is. Langs de kant staan de marsleider en de burgemeester van Overbetuwe wat toch wel aangeeft dat de eerste dag inmiddels wel de Dag van Bemmel mag worden genoemd. Nadat we tweemaal door Bemmel zijn gewandeld, naderen we Lent. Hier is een geocache-event op dezelfde plek als vorig jaar en we gaan hier gelijk even zitten. Mijn dochter heeft gelijk leuke aanspraak met de mensen die het event organiseren en ze drinkt ook gelijk twee glazen limonade leeg. Daar ben ik heel blij mee, want ze drinkt wat mij betreft echt te weinig. Dat gaat nog een pribleem kunnen opleveren later deze week, als de temperaturen waarschijnlijk gaan stijgen tot zo'n 28⁰C op vrijdag.

8:12
Terwijl we nog in Lent lopen, begint het te regenen. We negeren de regen, maar de bui zet door en de regendruppels worden dikker. We trekken onze poncho's aan, ook omdat de spullen in onze heuptasjes anders nat kunnen worden. Net als bij onze trainingsdag over dit parcours hebben we de poncho's net aan en is het alweer droog. Nog voordat we bij de Waalbrug zijn, trek ik de poncho weer uit, want ik krijg het er veel te warm in. Mijn dochter blijft tot aan de finish in de poncho wandelen.

8:50
Op de Waalbrug lopen we een man voorbij die in elkaar is gezakt. Er staan al meerdere mensen bij om hulp te verlenen, dus lopen we verder. Via het Faberplein komen we uiteindelijk aan bij de finish en in het Julianapark ruilt mijn dochter haar knipkaart in voor een nieuwe kaart voor dag 2.

We hebben allebei spierpijn en hebben duidelijk sneller gelopen en minder gepauzeerd dan bij de trainingen. Dat mag, en we gaan zien hoe snel mijn dochter herstelt. Als ik in Lent begin over een volgende dag, moet ze er nog niet aan denken. Bij de finish is het al geen probleem meer en als we thuis zijn, merk ik dat ze wat hangt en minder energie heeft. 's Avonds valt ze ook makkelijker dan anders in slaap. Op basis van het herstel dat ik in de middag thuis al heb gezien, heb ik er alle vertrouwen in dat ze er morgen weer klaar voor is.



Statistieken
DagAfstandGem. (bewogen)
1 (Elst)33,1 km5,3 (5,8) km/h
Totaal:8734,3 km

10:05 Toiletten worden vandaag heel duidelijk aangegeven

10:08 In de straten van Elst

10:55 Op weg naar Bemmel

12:47


Dag 2 (Wijchen, 34km) ▶