donderdag 18 juli 2024

4daagse 2024, dag 3, Groesbeek (30km)

6:30 Waarschuwing bij de start
We hebben dag twee overleefd en maken ons op voor de tweede helft van de Vierdaagse. Vandaag zijn we een paar minuten later bij de start en staan we iets verder naar achteren in de rij. We starten hierdoor twee minuten later met de wandeling, maar dat mag de pret niet drukken. Net als gisteren lopen we de Heyendaalseweg uit tot aan de Houtlaan en slaan we rechtsaf om vervolgens de Sint Annastraat over te steken. Wat we nu nog niet weten, is dat dat voor de laatste keer is tijdens deze 4daagse, maar daarover straks meer.

7:30 Langs de universiteit
In Hatert slaan we de weg in richting Malden en bij de Intratuin pakken we onze eerste rustpauze. Hier rust ik zelf ook elk jaar en mijn dochter lijkt een vergelijkbaar ritme te hebben heb ik deze week ontdekt. Ik probeer wat broodjes te bestellen, maar als ze geen broodjes met ham en kaas hebben − het is ham of kaas − besluiten we om maar weer verder te gaan. We lopen verder door Malden richting de dijk langs het kanaal en halen geregeld wat mensen in waarbij we afwisselend het initiatief nemen om mensen in te halen. Zo bereiken we na dertien kilometer wandelen Mook.

8:20 Richting Malden
Bij de kerk van Mook splitst de route van de 30 kilometer zich af van de overige afstanden. Via de Groesbeekseweg klimmen we richting Groesbeek. Langs de kant van de weg staat een bord dat aangeeft dat de steiging maximaal 8% bedraagt en vooral aan het begin gaat het vrij steil naar boven. Met mijn recentelijke opgedane klimervaring in de Ardennen bij het bewandelen van de GR5, is het voor mij geen enkel probleem en het lijkt ook minder steil dan de steilere stukken van de Zevenheuvelenweg, maar voor mijn dochter is het even pas op de plaats. We matigen ons tempo en nemen halverwege een extra pauze, maar komen uiteindelijk toch boven. Bij de volgende klim weet ze al meer haar tempo vol te houden en beginnen we zelfs weer wat mensen in te halen. Als we twee kinderen met hun begeleiders inhalen, hoor ik een van de begeleiders tegen zijn kind vertellen dat dat komt doordat we langere benen hebben en ik kan dat niet tegenspreken.

9:53 De kerk van Mook
We lopen door de straten van Groesbeek en niet veel later komen we samen met de overige afstanden. Ik blijf het bijzonder vinden dat de 50km-lopers al in Gennep en Ottersum zijn geweest, maar die zijn natuurlijk ook uren eerder gestart. Het contrast is vrij groot met de 30km die ik nu loop... In Groesbeek is het weer gezellig druk en al stijgend lopen we richting de rotonde tussen het centrum en de start van de Zevenheuvelenweg. Op de weg staat een brandweerauto de halve straat te blokkeren en dichterbij blijkt hier iets ernstigs aan de hand te zijn. Wat er gebeurt, is niet duidelijk want het hele gebeuren is met schotten afgeschermd voor de privacy van de betrokkene. Achteraf blijkt het om een reanimatie te gaan. We lopen eromheen en beginnen niet veel later aan de Zevenheuvelenweg.

9:56 Mook
Mijn dochter probeert de hele week al vlaggetjes te verzamelen bij militairen, maar bij een groep Franse militairen krijgt ze vandaag voor het eerst een keer nee te horen. Ze heeft al twee Franse vlaggen, dus wellicht hebben ze haar herkend. De militairen slaan linksaf richting hun verzorging langs de weg en wij stappen verder de Zevenheuvelenweg op. Langs de kant is het zoals altijd weer gezellig druk en het is wachten op de eerste klim. Bij de training liepen we deze weg andersom, dus mijn dochter heeft nog niet ervaren hoe het is om vanuit het zuiden de weg te bewandelen. Waar ik als een idioot zigzaggend om de mensen heen een weg naar boven baan, gaat mijn dochter met een meer fatsoenlijk tempo naar boven en zo ervaar ik bij mijn tiende keer Zevenheuvelenweg voor het eerst hoe dat dan is. Het is prima vol te houden, al vind ik het sneller naar boven lopen toch wel fijner. Dat komt volgend jaar wel weer. Ook nu gaan de tweede en latere klims beter dan de eerste en met een rustpauze bij de laatste klim komen we niet al te vermoeid aan in Berg en Dal. Op de weg richting Nijmegen staat de voor vierdaagselopers welbekende boomzager weer reclamespullen uit te delen en mijn dochter en ik hebben er een sport van gemaakt om zoveel mogelijk blokjes papier en pennen te scoren. Na vandaag staat de teller op 7 pennen en 4 blokjes papier.

10:00 De steigende weg naar Groesbeek
Aan de rand van Nijmegen is een jaarlijks terugkerend geocache-event en nadat we onze teamnaam hebben opgeschreven en wat hebben gedronken, lopen we verder Nijmegen in. Mijn dochter zegt dat het wel heel lang duurt voordat we in de buurt van de finish zijn, want langs de kant hoort ze steeds maar weer dat het nog twee kilometer is. Ook als we al in de zone zijn waar het betaald parkeren is, en dan weet ik dat het minder dan een kilometer is. Als we de Fort Kijk in de Potstraat inlopen, kan ik haar verzekeren dat het nog een paar honderd meter is en niet veel later lopen we het Julianapark weer in om de knipkaart om te wisselen voor een laatste knipkaart voor dag vier.

10:01
Gisteren stond in de krant dat het op de Via Gladiola zomaar dik boven de veertig graden zou kunnen worden doordat het op het asfalt meer opwarmt dan de opgegeven temperatuur. Er is 30 ⁰C opgegeven en daar moet ik wel om lachen, want in 2016 liep ik nog 55 kilometer met 34⁰C en nauwelijks wind. Toch blijkt bij binnenkomst dat de organisatie heeft besloten om alle afstanden voor vrijdag met 10 kilometer in te korten. Afgelasten is geen optie, want dan moet je al die beloningen op de post gaan doen en eerder starten was het kennelijk ook niet dit jaar. Zo loopt de 50 morgen de route van de 40, de 40 de route van de 30 en lopen de 30km-lopers en route van 20 kilometer, die we nog helemaal niet kennen. De organisatie is terwijl ik dit verneem, nog bezig om de route definitief te kunnen maken in verband met wegafsluitingen die niet voorzien waren. Ook moeten de bepijlers als een malle worden bijgepraat en worden voorzien van routemarkeringen van de 20 kilometer. In het 4daagsejournaal op TV Gelderland wordt een routebordje getoond en de kleur blijkt zwart te zijn. Een potentieel gewild collectorsitem, dus ik hoop maar dat alle bordjes blijven staan. Voor de zekerheid zet ik de route online, zodat ik, maar ook andere wandelaars, deze eventueel als naslag kunnen gebruiken.

10:26
Door de inkorting van de route zit de Vierdaagse er nu ineens alweer bijna op! We hebben nu qua afstand ineens al 82% voltooid. Mijn dochter heeft nog geen blaren, alleen wat spierpijn en wat ik bij haar zie, herken ik van mijzelf. Waar ik in het eerste jaar tegen grotere problemen aanliep, heeft zijn voldoende getraind om probleemloos de Vierdaagse af te sluiten. Vandaag liep ze in de straten van Nijmegen ineens zomaar 7 km/h en moest ik even bijschakelen om haar bij te houden. Ze lijkt het leuk te vinden en het zal me niets verbazen als ze dit jaarlijks wil gaan doen. Thuis laat ik haar weten dat mocht ze volgend jaar weer willen lopen, ik haar dan wel rond zes uur bij de start wil afzetten om vervolgens direct zelf met de 50 kilometer te starten. De toekomst zal uitwijzen of dat een ding wordt, dat hangt niet alleen van mijn dochter af, maar ook van de startreglementen voor volgend jaar, want de nieuwe startprocedure van 1 starttijd per afstand zal na deze Vierdaagse zeker worden geëvalueerd.



Statistieken
DagAfstandGem. (bewogen)
1 (Elst)33,1 km5,3 (5,8) km/h
2 (Wijchen)34,1 km4,9 (5,5) km/h
3 (Groesbeek)30,3 km5,0 (5,5) km/h
Totaal:8798,7 km

10:32 Het is een lange klim...

10:46 ...maar dan komen we toch aan in Groesbeek

11:16 Start van de Zevenheuvelenweg

11:26 Mooi uitzicht naar boven...

11:38 ...en naar beneden

◀ Dag 2 (Wijchen, 34km) Dag 4 (Cuijk, 20km) ▶