vrijdag 19 juli 2024

4daagse 2024, dag 4, Cuijk (20km)

Een historische laatste wandeldag
Vandaag is de laatste dag van de Vierdaagse 2024 en nog maar 20 kilometers scheiden mijn dochter van haar eerste Vierdaagsekruis. Het warme weer heeft haar tien kilometer cadeau gegeven en vandaag mogen we slechts 19,7 kilometer afleggen. Dat wordt door het bos naar Molenhoek en over de Via Gladiola weer terug. Stelt niet heel veel voor, maar net genoeg om een leuke dag te hebben en met voldoening te kunnen terugkijken. Mijn dochter vindt het wel jammer dat we niet over de dijk van Overasselt naar Heumen komen en ik vind het jammer dat we niet door de Haterse en Overasseltse Vennen komen, maar het is niet anders. Wel is het bijzonder om een unieke route te lopen. De organisatie heeft scenario's klaarliggen voor incidenten en als zo'n scenario dan wordt uitgerold, is het wel bijzonder om het meest bizarre onderdeel ervan te mogen ervaren, al had ik net zo lief een keer door Linden gelopen. Overige afstanden lopen een afstand korter, maar voor de 30km kan dat alleen door een nieuwe route van 20 kilometer te bedenken. Die hadden ze kennelijk al klaarliggen en nadat alle wegafsluitingen en verzorgingsposten geregeld zijn, is gisterenavond de definitieve route gepubliceerd.

6:24
Gisteren kwamen we bekenden tegen die ook uit Ede komen en vandaag halen we ze op en nemen we ze mee naar Nijmegen. Dat scheelt hen weer een paar treinkaartjes. Dat hadden we eerder moeten weten, maar dat is nou eenmaal niet anders. Om half zeven staan we in het startvak, waar we worden getrakteerd op een doedelzakspelende wandelaar die hetzelfde startvak heeft uitgekozen. Om ongeveer vijf over zeven gaan we van start. Vanaf de start hebben we een goed tempo en net als de afgelopen twee dagen beginnen we met het uitlopen van de Heyendaalseweg tot aan de Houtlaan. Hier slaan we rechtsaf, maar in plaats van dat we de Sint Annastraat oversteken, slaan we linksaf de Burggraafstraat in. We lopen deze straat uit en gaan rechtdoor het bos in over de F73, een doorlopend fietspad. Aan het pad is te zien dat de route ad hoc is ingesteld, want aan de randen van het fietspad is de weg overwoekerd door hoge brandnetels. Elders zijn de wegkanten keurig gemaaid, maar daar was hier nog geen tijd voor. Dankzij ons snelle tempo is het erg rustig om ons heen, dus hoeven we niet bang te zijn dat we door de brandnetels worden geprikt. Als we de provincie Limburg binnenlopen, lopen we het bos uit en via de Ringbaan in Molenhoek buigen we af richting de N271, waar we samenkomen met de lopers van de 50 kilometer, die vandaag samen met de militairen als enige door Cuijk komen. De lopers van de 40 kilometer lopen er maar dertig en komen vandaag uit Heumen. Zij zullen zich over een paar honderd meter bij ons voegen.

7:35 Splitsing voor de nieuwe 20km-route
Het parcours van de 20 kilometer is gemarkeerd met zwarte routemarkeringen waar alleen de 20 staat aangegeven. Het valt ook mijn dochter op dat de overige afstanden er niet bij staan. Dat is elders wel het geval, ook als de afstand op die plek niet komt. Ik weet niet meer of dat in 2016 met de eenmalige 55 kilometer ook zo ging in de lus naar Druten. Daar heb ik geen foto's van gemaakt. In het bos is het niet druk met supporters en ook in Molenhoek valt het tegen. Het maakt wel dat de support die er wel staat, extra wordt gewaardeerd. Een oase in de woestijn, zo benoem ik het als we ergens wat te eten krijgen aangeboden.

7:43 Heumensoord
Op het punt waar alle afstanden bij elkaar komen, staan vrienden van ons uit Lopik langs de route. In 2016 stonden ze op de dag van Druten ook langs de kant om mij te ondersteunen. Vandaag staan ze er voor mijn dochter. Als we aankomen, is het rustig om ons heen en ik heb een half uur ingepland om hier stil te staan. Als we weer verder gaan, is het een stuk drukker, maar gelukkig kunnen we nog prima doorlopen. We lopen door Malden en als ik de McDonald's zie, weet ik dat we de Scheidingsweg naderen; de zuidrand van Nijmegen. Ik zie mijn dochter glunderen als ze een gladiool krijgt aangereikt en het vervult ook mij met trots. We lopen verder richting de finish en ik ben toe aan een sanitaire stop. Omdat ik van vorig jaar weet dat dit langs de Via Gladiola ineens een stuk lastiger is, maak ik op mijn 39e vierdaagsedag voor het eerst gebruik van een particulier toilet. Zul je zien dat we daarna alsnog een toiletunit van de organisatie tegenkomen, maar die hebben we nu niet meer nodig. Aan de horizon zien we de toren van de Sint Stevenskerk al opdoemen en we naderen het elektronische bord dat de anderhalve kilometer aangeeft. Vlak voor de tribunes staat mijn vrouw langs de kant om haar dochter binnen te halen en ook dit is een bijzonder moment. We houden het vrij kort, want achter mijn vrouw staan mensen die ook hun bekenden willen binnenhalen, maar we spreken af bij de auto. Wij lopen nog even de laatste meters en halen het eerste vierdaagsekruis van mijn dochter op. De bureauliste vraagt aan mij of ze het kruis mag opspelden en nadat ik dat heb toegezegd, wordt mijn dochter gedecoreerd. Het ziet er bijzonder uit en ze wil spontaan ook op de foto bij de barometer, waarop de uitvallers per dag staan vermeld.

8:01 Via Brandnetiola
We halen nog even een krant en lopen richting de auto. Als we bij de Heyendaalseweg uitkomen, komen we toevallig net mijn vrouw en schoonmoeder tegen en samen lopen we naar de auto. Mijn dochter heeft haar marstempo nog in de benen en loopt veel te hard voor mijn vrouw en schoonmoeder, wat wel grappig is om te zien. Mijn dochter heeft het een stuk beter afgerond dan ik bij mijn debuut, want ze is er blaarloos en met slechts een beetje spierpijn doorheen gekomen. We polsen al een beetje of dit eenmalig is of dat ze dit vaker wil doen, maar daar denkt ze nu nog niet zo over na. Daags na de 4daagse laat ze merken dat we ervan baalt als ik opmerk dat de 4daagse volgend jaar samenvalt met de laatste schoolweek van regio midden. Ik informeer wat haar verplichtingen zijn in die laatste week, maar dat lijkt mee te vallen. De tijd zal leren of ze kan meelopen, maar dat ze het wil, is al wel duidelijk.



Statistieken
DagAfstandGem. (bewogen)
1 (Elst)33,1 km5,3 (5,8) km/h
2 (Wijchen)34,1 km4,9 (5,5) km/h
3 (Groesbeek)30,3 km5,0 (5,5) km/h
4 (Malden)19,7 km4,7 (5,9) km/h
Totaal:8818,4 km

8:34 Molenhoek

8:45 Hier komen we samen met de lopers van de 50 (die vandaag dus 40 lopen)

8:48 En op dit kruispunt komen alle afstanden bij elkaar

10:06

10:17 Bijna in Nijmegen

10:20 De Via Gladiola

10:45 Fokke en Sukke zijn er ook bij

10:57 Nog anderhalve kilometer

11:02 Bij de tribunes

11:13 Finish!

De opbrengst aan prullaria tijdens deze 4daagse

Beloning 1 voor mijn dochter

De barometer van 2024


◀ Dag 3 (Groesbeek, 30km)