donderdag 21 juli 2011

4daagse 2011: dag 3, Groesbeek (50km)

De derde wandeldag is aangebroken. Het lijkt een zware dag te worden: blaren, regen en heuvels. Met goede moed sta ik bij de start. Terwijl ik over de hoofden heenkijk, zie ik zo'n 50 meter verderop een vlag met een travelbug erop. Onmogelijk om er nu bij te komen, maar als we gestart zijn, zal ik het in de gaten houden. Zo lukt het me om de travelbug te loggen.
We lopen naar het Zuiden van de stad en ineens hoor ik sirenes. Achter ons komt een aantal brandweerauto's aangesneld over het parcours. Gevaarlijk, want wandelaars zijn gewend het rijk voor zich alleen te hebben tijdens de 4daagse. Gelukkig gaat iedereen keurig aan de kant. De brandweerauto's moeten het parcours weer af door een hek. Er stapt iemand uit de auto, gooit het hek open, de brandweerauto rijdt erdoor en de man doet het hek weer dicht, stapt in en de brandweerauto rijdt door naar de bestemming. Het gaat erg gesmeerd allemaal.

Om kwart over vijf lopen we door Malden, de eerste doorkomstplaats van de dag. De voeten houden zich goed. Mijn blarenbehandeling van gisteren blijkt succesvol, dus een bezoekje aan de blarenpost lijkt niet nodig te zijn. Tegen de klok van zes komt de zon op.

Tijdens de 4daagse presenteert Giel Beelen elke dag zijn ochtendshow langs het parcours. Op dinsdag en woensdag zag ik dat ze aan het opbouwen waren toen ik langs liep, vandaag hoor ik de reclames als ik kom aanlopen en hoor ik hem het programma starten op het moment dat ik langs loop. Langs de weg staat een microfoon zodat wandelaars direct in de uitzending kunnen komen. Ik concludeer dat ik vandaag iets langzamer ben, want de stand van 3FM lijkt dagelijks op dezelfde afstand langs het parcours te staan en het programma start elke dag om zes uur.
Om half zeven ben ik in Mook en ik neem hier een korte rustpauze op een terrasje naast de kerk. Hierna volgt Middelaar en het is kwart over zeven als Plasmolen is bereikt. Om tien voor acht loop ik Milsbeek uit. Net als op de eerste dag, is het vandaag droog en warm. De broekspijpen gaan af en het petje gaat weer op.
Om half negen loop ik in Ottersum. Een plaatsje dat enorm schreeuwt om aandacht: al kilometers voordat je er bent, maken ze reclame en tellen ze de kilometers af totdat je er bent. Op zich wel handig, je wil niet 200 kilometer lang om de vijf kilometer een bordje zien met hoe ver het nog is, hier lopen we lange wegen tussen weilanden en dan is het wel even handig.
Nadat ik Ottersum ben gepasseerd, neem ik een uitgebreide rust, wetend wat er nu op het programma staat. Na Groesbeek zullen de heuvels weer moeten worden bedwongen.
Om tien over tien heb ik mijn eerste klim erop zitten. Ik liep vlak voor een groepje mannen van de Koninklijke Marine, die met hun zang de mensen wel aan de kant kregen. De 4daagse is nu echt begonnen! Via Breedeweg komen we in Groesbeek, waar extra veel drinken wordt aangeboden voor de klim die volgt.
Het klimmen gaat me erg goed af. Ik heb nergens last van en bereik al snel de militaire begraafplaats. Hier staan familie en vrienden langs de kant. Ik blijf hier lange tijd verpozen, totdat mijn vrouw de lucht ziet en zegt dat er een zware bui aankomt. Ik neem afscheid en met een moordend tempo loop ik de drukte voorbij richting de Wedren. Vanaf de begraafplaats loop ik een gemiddelde van 7,5 km/h en na aankomst haal ik direct mijn startkaart voor morgen en laat ik me naar de auto brengen. Ik stap in de auto, doe de deur dicht en direct barst de bui los. Op tv zie ik later de beelden van verregende wandelaars.
Thuis in bad en naar bed. Ik kan met m'n volle gewicht op de blaren van gisteren staan (op blote voeten), dus de behandeling is geslaagd. Vandaag wel een nieuwe blaar erbij, die heb ik behandeld en krijgt nu 7 uur rust.




Statistieken
DagAfstandGemiddelde
1 (Elst)52,5 km6,2 km/h
2 (Wijchen)51,3 km5,9 km/h
3 (Groesbeek)49,0 km5,8 km/h
Totaalteller:1173,0 km