vrijdag 22 juli 2011

4daagse 2011: dag 4, Cuijk (50km)

Rond half vier arriveer ik voor de laatste keer dit jaar in Nijmegen. Na vandaag zit het er weer op! Nog maar 50 kilometer tot het tweede kruisje.
Iets na zessen doemt na ongeveer 15 kilometer de eerste doorkomstplaats op: Overasselt. We hebben al 10 kilometer met de militairen meegelopen, maar die zijn weer afgeslagen. Rond de klok van zeven zit er 20 kilometer op en ik eet een omelet bij een rustpunt net voor de brug bij Grave. Het rustpunt staat binnen de cirkel die je moet lopen om de brug op te kunnen. In dezelfde cirkel zit iemand op een stoel die een radioprogramma aan het maken is. Hij is continu aan het schreeuwen met een beschrijving van wie er langs loopt. Grappig, maar snel vervelend. Zeker als je daar 20 minuten zit te rusten. Maar het hoort bij de sfeer van de 4daagse. Na de rust stap ik terug op het parcours en loop ik de brug op die me vanuit Gelderland naar Brabant zal brengen. Tien voor half acht loop ik Grave binnen. Dit keer met mooi weer, bij mijn debuut in 2009 regende het hier pijpestelen.
Na Grave volgt Gassel en daarna komen lange stukken door weilanden in lichte regen. Het is een troosteloos geheel wat het contrast met de komende intocht alleen maar groter maakt. Om kwart voor negen passeer ik een bordje 'Beers, gemeente Cuijk'. Het tweede kruisje komt al dichterbij, want vanaf Cuijk begint ongeveer het uitdelen van de gladiolen.
Om 9:20 pauzeer ik bij een rustpunt langs de route. Er zitten 32 kilometers op en ik wil met uitgeruste benen de gekte van Cuijk inlopen. Daarna is er niet zoveel plek meer waar je rustig kunt uitrusten. Ik moet nu alleen nog door Vianen en dan loop ik Cuijk binnen. Tussen 10 en half 11 passeer ik Cuijk en loop ik over de pontonbrug naar de overkant. We lopen nog door Mook en Molenhoek. Hier is het even wat rustiger.

Inmiddels heb ik al een paar gladiolen in ontvangst genomen. Ik steek ze in de rugzak, zodat ik zelf mijn handen vrij heb. Het wordt steeds drukker langs de weg en ik weet dat deze drukte niet meer zal ophouden tot de finish. Halverwege de Via Gladiola staat de bloedbank weer met een stand. Ik word uitgenodigd voor een praatje en een drankje. Het is er lekker in de schaduw en ik sta mezelf het eerste biertje van de week toe. Tussen 12:30 en 12:45 arriveer ik op de Wedren en neem ik het kruisje in ontvangst. Ik krijg hier een goodiebag van de bloedbank en kruip even achter een pc met internet. Daarna ga ik terug naar de auto en zit het feest er voor dit jaar weer op!

In tegenstelling tot twee jaar terug, voel ik me nu fit genoeg om nog een vijfde dag te lopen. Helaas zit dat er niet in, maar ik heb het geheel dus beter doorstaan dan bij mijn debuut.






Statistieken
DagAfstandGemiddelde
1 (Elst)52,5 km6,2 km/h
2 (Wijchen)51,3 km5,9 km/h
3 (Groesbeek)49,0 km5,8 km/h
4 (Cuijk)50,0 km5,8 km/h
Totaalteller:1223,0 km

Een mooi totaaloverzicht van de bewandelde wegen kun je via deze link inzien.

Het 4daagsekruis, beloning 2