zaterdag 15 juni 2024

Apeldoorn ▸ Barneveld (34km)

19:19 Door het Willemsbos naar het snelwegviaduct
Dit weekend sluiten mijn dochter en ik onze vierdaagsetraining af met een tweedaagse training. Morgen blijven we dicht bij huis om op tijd terug te zijn voor de EK-wedstrijd Nederland-Polen, maar vandaag lopen we van Apeldoorn naar Barneveld. Daarmee sluiten we ons zelfverzonnen rondje Veluwe af, want we eindigen vandaag waar we op 17 december vorig jaar onze derde trainingstocht liepen.

9:21 A1 ten westen van Apeldoorn
Ik wil beide dagen vroeg vertrekken zodat mijn dochter ook aan dat aspect van meerdaagse wandelingen kan wennen. Zo rijden we om 6 uur 's morgens van huis weg naar het station Ede-Wageningen. We zitten nu relatief dicht bij huis en doordat het betaald parkeren is in zowel Apeldoorn als Barneveld, maakt het qua prijs nauwelijks iets uit hoe we naar de start reizen. Daarbij geldt wel dat mijn dochter nog profiteert van Kids Vrij, wat dit jaar voor het laatst is. In de toekomst zal de rekensom een stuk sneller uitkomen op de auto, maar dat speelt nu nog niet. Via Amersfoort brengt de trein ons naar Apeldoorn, waar de trein leegstroomt doordat deze wegens werkzaamheden niet verder gaat dan dit station.

9:51
We starten de wandeling in zuidwestelijke richting. In de straten van Apeldoorn passeren we nog enkele geocaches, maar deze weten we niet te vinden, of we besluiten er niet naar te zoeken vanwege pottenkijkers. Via Ughelen naderen we de snelweg A1. Deze steken we over en we lopen nu bij Hoog Buurlo, een buurtschap (denk ik) op de Veluwe. Wikipedia noemt het een oude landbouwenclave, maar waar wij lopen, is alleen bos. We passeren een terrein van het Leger des Heils en vinden rust op een bankje pal voor de boerderij dat het centrale punt van Hoog Buurlo lijkt te zijn. Hier staan wat minder bomen en staan wat gebouwen, maar ik krijg de indruk dat het niet meer voorstelt dan een groot boerderijcomplex zonder land om vee te laten grazen of gewassen te verbouwen.

10:03
We vervolgen onze weg richting Radio Kootwijk. Deze bijzondere locatie kennen we al een aantal jaren doordat we hier eerder ook al meerdere keren zijn geweest. Daarnaast zijn er in het verleden ook enkele tv-programma's die hier opnames hebben gedraaid, en ook daarvan herkennen we de locatie. Op een minder opvallend plekje vind ik de eerste geocache van de dag, waarvan later zal blijken dat het de enige geocache is die we vandaag weten te vinden

10:25 Radio Kootwijk
Inmiddels wordt het langzaamaan tijd voor een lunchpauze en mijn dochter informeert naar geschikte doorkomstplaatsen. Dat zijn Kootwijk en Stroe en via Google Maps zie ik dat beide plaatsen eetgelegenheden hebben. Qua tijd zijn beide mogelijk, maar omdat we nu al over de helft zijn qua afstand, besluiten we in Kootwijk te lunchen. We trekken er best wat bekijks en zowel de bediening als andere wandelaars die hier een rustpauze hebben, kijken op van mijn dochter die op haar nog relatief jonge leeftijd al zulke afstanden loopt. Voor mij is het niet zo bijzonder meer, maar het is we leuk om zo aan te horen.

10:41
Na een uitgebreide lunch gaan we verder richting Stroe. Waar het Marskramerpad direct al een andere weg pakt om Kootwijk te verlaten, lopen wij in westelijke richting naar de spoorlijn Barneveld-Apeldoorn. Onderweg rusten we even uit op een grote kei die mensen op de rand van hun erf hebben staan. Bij de vorige wandeling werden we nog chagrijnig weggestuurd via de intercom van de bewoonster, maar hier is geen intercom te zien en we nemen het er van. Na een korte break lopen we verder naar Stroe, waar we ook al vrij snel weer doorheen gelopen zijn.

11:54 Lunch in Kootwijk
Nog acht kilometer naar het eindpunt en we volgen het spoor richting Barneveld. Wat volgt, is een pad met veel plassen waar we niet doorheen willen lopen. Met wat moeite en behendigheid halen we de andere kant van het pad en via geasfalteerde wegen lopen we verder tot we een kombord van Harselaar passeren. In mijn beleving is dit een wijk van Barneveld, maar het staat als aparte woonkern aangegeven, dus ik ga er maar van uit dat Harselaar toch een eigen plaats is. Ter hoogte van station Barneveld Noord slaan we linksaf de Stationsweg op en ik kijk vast hoe laat de trein naar Ede-Wageningen vertrekt. We blijken 3,4 km/h te moeten gaan lopen om de trein net te halen, dus dat komt wel goed. We lopen op dit moment een kleine 6 km/h, dus no worries op dat vlak.

12:57 Waarschuwing voor slangen
Als we bij het eindpunt aankomen, hebben we nog genoeg tijd om onszelf te trakteren op een softijsje. Met de ijsjes in de hand checken we in en stappen we even later de trein in naar huis. Ik heb wat pijn in de voeten en enkels, mijn dochter heeft ook wat kleine pijntjes, maar het mag geen naam hebben. We gaan nu de hersteltijd in en morgen volgt een nieuwe dag waarop we dezelfde afstand gaan afleggen.



Statistieken
Afstand:34,4 km
Gemiddelde:4,3 km/h
Bewogen gem.:5,0 km/h
Totaalteller:8640,1 km

Hoogteprofiel en tempo

13:08

15:47 Aankomst in Barneveld