zondag 16 juni 2024

NS-wandeling Belmonte en terug via de Kraats (33km)

6:28 Over de geluidswal naar Ede Stadspoort
Vandaag is de eerste keer dat mijn dochter een lange wandeltocht maakt op de spierpijn van de dag ervoor. Tevens de laatste trainingsdag voor haar Vierdaagsedebuut. Vanmiddag speelt het Nederlands Elftal zijn eerste wedstrijd op het EK in Duitsland en omdat we dat wel willen zien, blijven we vandaag dichter bij huis. Dat scheelt reistijd. We lopen de NS-wandeling Belmonte die ik heb verlengd naar 33 kilometer. Zo kunnen we thuis starten en aankomen. 

7:00 In de straten van Ede-Zuid
Het is kwart over zes als we thuis met de wandeling vertrekken. Via de geluidswal langs de A12 lopen we de wijk uit naar de Maandereng, waar we het nieuwe traject van de NS-wandeling oppikken. Door de komst van het nieuwe station Ede-Wageningen en de afsluiting van een onbewaakte spoorwegovergang is het begin van deze wandelroute gewijzigd waardoor je niet direct het bos inloopt, maar eerst door de Edese bebouwing begint. In de straten van Ede geeft mijn dochter haar hoedje af en ik besluit deze met een knoop aan haar heuptas vast te maken zodat we er later makkelijker bij kunnen. Niet veel later steken we de Bennekomseweg over en lopen we het Horabos in.

7:10 In het Horabos
We volgen ongeveer hetzelfde traject als bij de eerste trainingswandeling van mijn dochter, inmiddels al maanden geleden. Dit blijft zo totdat we de snelweg kruisen. Hier staan we even stil en het valt me op dat ik het hoedje van mijn dochter niet meer zie. Al snel trekken we de conclusie dat de knoop die ik had gemaakt, niet stevig genoeg was en het hoedje ergens langs het pad moet liggen. We besluiten om toch maar gewoon verder te gaan lopen. Bij de eerstvolgende kruising gaan we rechtdoor, waar we bij de eerdere training tweemaal rechtsaf gingen om terug te lopen. Destijds was de training met 15 kilometer lang zat. Het geeft aan hoever mijn dochter inmiddels is doorgegroeid qua wandelcapaciteiten en ik heb er alle vertrouwen in dat ze Nijmegen ook wel even gaat uitlopen.

9:22 Nol in 't Bosch
De NS-wandelroute komt door een gebied waar we bij de trainingswandeling van Ede naar Arnhem ook liepen. We lopen niet hetzelfde traject, maar als we bij Quadenoord langs de beeldentuin lopen, herkennen we dit punt wel van de vorige wandeling. Onderweg schiet er ineens een kramp in mijn linkerkuit en ik kan erger voorkomen door direct mijn been te strekken. Het duurt even voordat we verder kunnen en ik blijf nog even last houden van de kuit. Om te voorkomen dat de kramp terugkomt, matig ik het tempo. Het pad loopt dwars door de bossen tussen Ede, Wageningen en Renkum. Onderweg halen we een man en vrouw in die ook aan de wandel zijn. We blijven elkaar inhalen als de ander even rust en komen uiteindelijk aan de praat. Zij trainen ook voor de Vierdaagse en lopen ook een wandelroute die is gebaseerd op deze NS-wandeltocht.

11:00 Lunchpauze in Wageningen
We lopen verder en passeren hotel/restaurant Nol in 't Bosch en even later ook het Oranje Nassau's Oord voordat we aan de rand van Wageningen staan. Over de Wageningse Berg gaan we richting de stad, maar waar de officiële route bovenlangs gaat, lopen wij verkeerd en dalen we iets te snel af. Hierdoor moeten we iets verderop weer wat omhoog, maar dat is geen probleem. De wandelaars die we eerder al hadden ontmoet, lopen hier wel goed waardoor ze ons weer bijhalen, ondanks dat ons wandeltempo wat hoger ligt. In Wageningen wijken wij bewust iets af van de route omdat ik een klim over asfalt verkies boven een klim over trappetjes. Ik weet de medewandelaars die ons opnieuw passeren gerust te stellen dat de Zevenheuvelenweg makkelijker is dan de trappenklim die zij hier wel nemen. Maar dat zijn wel zeven klimmetjes! is hun repliek, waarop ik hen vertel dat het er voor de wandelaars maar vier zijn. Op de Zevenheuvelenweg dan, want de steilste klim bij Breedeweg heb ik buiten beschouwing gelaten. Daar komen ze over een maand wel achter.

11:57 In het Binnenveld
Ik informeer bij mijn dochter hoe het met de pijntjes gaat, nu ze twee dagen op rij loopt. Ze heeft pijn aan de voorzijde bij de enkels en bij het bovenbeen. Dit zijn voor mij herkenbare plekjes en het geeft mij het vertrouwen dat het wel goed komt. In het centrum van Wageningen pauzeren we bij een terrasje. Hier eten we een stukje appeltaart en drinken we wat, waarbij we door de regen halverwege naar binnen verkassen. Het is sowieso wat buiig, maar gelukkig zet de regen niet echt door. Enkele keren doen we de poncho's aan, maar die kunnen steeds al vrij snel weer uit.

12:40 Een klein stukje klompenpad
We lopen Wageningen uit richting Rhenen en aan de horizon zien we de Grebbeberg dichterbij komen. Zover gaan we niet, want bij de Grift slaan we rechtsaf en lopen we over het fietspad dat langs dit kanaal loopt. Bij de eerste brug steken we het kanaal over en via fietspaden en een stukje klompenpad komen we uit bij de Rijnsteeg. Dit is een van de lange wegen tussen de A12 en Wageningen en we lopen deze weg helemaal uit. Onderweg vinden we nog de enige geocache die we vandaag passeren en nog niet gevonden hadden. We passeren de Kraatsschool, wat de enige basisschool is in het buitengebied tussen Ede en Wageningen. Niet veel later zijn we bij het einde van de Rijnsteeg en via de Maanderdijk lopen we naar het fietsviaduct over de snelweg. We steken de snelweg over en lopen de laatste meters naar huis, waarmee de Vierdaagsetraining er definitief op zit. Eenmaal thuis gaan we douchen waarna we ons op de bank zetelen en op tijd klaarzitten om naar de EK-wedstrijd Nederland-Polen te kijken.



Statistieken
Afstand:33,3 km
Gemiddelde:4,4 km/h
Bewogen gem.:5,3 km/h
Totaalteller:8673,4 km

Hoogteprofiel en tempo

Alle trainingstochten bij elkaar

12:42 Ede is hier herkenbaar aan de twee windmolens

13:35 De Kraatsschool